Робин Йенсен: Песента е като лотариен билет
Written by admin on 16/05/2019
Робин Йенсен: Песента е като лотариен билет
Саня Армутлиева и Робин Йенсен стоят зад първия Sofia Songwriting Camp
Наричат го Властелина на корейския поп. Робин Йенсен е един от най-изявените мениджъри в музикалния издателски бизнес. Създател е на някои от най-успешните екипи и творчески срещи за писане на музика в Европа. Съосновател е на компании като EKKO Music Rights Europe и Dsign Music AS, с които продава над 35 милиона записа на физически носители. Тази година, заедно със Саня Армутлиева, той застава зад първия лагер за писане на песни в България. Какво го води на родна територия и какви очаквания има към артистите у нас – отговори на тези въпроси даде Йенсен специално за „Монитор“.
Г-н Йенсен, как се запознахте със Саня Армутлиева и какво ви провокира да се включите като ментор в Sofia Songwriting Camp?
За първи път чух за Саня от моя издател в Швеция, който обясни, че тя постига успехи в България, че е правилният човек за мой партньор, на когото може да се има доверие. Това беше и причината да я поканя на моя Song:Expo в Трондхайм, Норвегия, и така тя се превърна в част от екипа на международната ни мрежа от лагери за писане на песни. Преди точно три години започна всичко и ето ни тук.
Казахте, че създавате мрежа от подобни събития по света, в кои други страни се случват тези лагери?
В Норвегия, Швеция, Финландия, както и в Лос Анджелис, Сеул и Токио. Но никога не сме имали такива събития в Централна Европа. Вие сте в самия център на Европа! Вие сте в средата на всичко. Затова смятам, че вие трябва да сте страната, чиито песни да се разпространяват във всички държави наоколо. Имате изключително местоположение, заради което според мен това е правилното място за следващия ни Songwriting Camp. Това е причината да съм тук. Трябва да разберете, че музиката не е просто хоби. Тя има стойност. Когато хората оценят това, ще искат да инвестират в нея. Сега е трудно да се изкарват пари от музика, което е абсурдно. Само продажбата на билети носи пари. Затова е нужен друг поглед на нещата, нужно е да започнат да се обучават младите артисти, авторите на песните. Защото това е продуктът – песента.
Това е първият лагер за писане на песни у нас. Обяснете ни какво всъщност се случва в рамките на тази една седмица, какви са очакваните резултати?
Музикалната индустрия работи по следния начин – има много артисти, които имат продуцентски компании зад гърба си. Тези компании от своя страна търсят песните. Моята работа е да свързвам точките. Познавам тези компании, знам кой има нужда от песни сега. Тогава задачата ми е да кажа това на авторите на песни. Идеята не е просто да влезеш в студиото и да напишеш каквато и да е песен. Трябва да е правилната песен – с подходящото темпо, съобразена с това дали са мъжки или женски вокали, текста… Сложно е.
Песента е като лотариен билет. Може да не струва нищо или можеш да спечелиш милиони долари, защото се превръща в хит №1 по света. Задачата ми тук пък е да науча българските автори как да се сдобият с по-добри лотарийни билети. Ако един ваш автор успее да пробие на международния пазар, тогава всички останали ще знаят, че това е възможно.
Отваря вратата за всички…
Да, отваря една съвсем нова врата. Знаете ли, в Норвегия имаме добра школа за ски състезатели, които носят победи всяка година. Преди 15 години се чудех как настройват психиката си, какво правят, за да печелят отново и отново. Затова отидох и започнах да ги изучавам – какво правят те, какво правят техните треньори и ментори. Те са ужасно добри! Тогава реших, че искам да бъда такъв ментор за авторите в музикалната индустрия. Така екипът ми успя да изкачи 38 хита до №1 в „Билборд“.
Има ли съревнование между отделните участници в лагерите?
Здравословно е да има съревнование. Състезанието подтиква авторите да създават по-добри песни. Ако този елемент отсъства, те ще напишат просто поредната песен и тя никога няма да достигне до номер 1 по света. Трябва да го има съревнованието. Но не от типа на „О, аз съм много по-добър“, а – „Как можем да станем по-добри заедно“.
В Норвегия, например, когато артистите дойдат за един Song:Expo, те искат да се върнат и за следващия и за по-следващия. Те знаят, че е по-забавно да създадат нещо заедно с хора, чиито разбирания са сходни с техните собствени. По време на тези лагери едно от важните неща е да намериш друга „изгубена душа“, която мисли по същия начин като теб. Когато си сам срещу света е много трудно, няма да спечелиш. В тези лагери се създават и страхотни приятелства, някои дори стават гаджета, трети се женят.
Колко песни общо очаквате да бъдат създадени по време на Sofia Songwriting Camp?
Не очаквам. Знам. Имаме шест студиа, във всяко от които ще записваме по една песен на ден. Имаме 4 дни за писане, това означава, че накрая ще имаме 24 песни. Това е минималният брой. Някои успяват да произведат и по две песни на ден.
И тъй като математиката е важна за музиката и за прехраната от музиката, то поне 10%, или в този случай – три песни, очаквам да бъдат издадени. Голям успех ще бъде, ако резултатността се покачи до 20% и шест песни видят бял свят.